domingo, 24 de julio de 2016

LLIBRES D'ARTISTA

Exemple de llibre d'artista fet durant el curs 2020-2021 que resumeix plàsticament els continguts del quadrimestre, autora: Dámaris Garcia, 3r curs d'educació infantil:




Acabem el curs 2015-2016 fent llibres d'artista, creacions plàstiques que combinen imatge i text amb el propòsit de recollir idees clau dels temes tractats a les classes magistrals de segon curs d'educació primària.


Àngela Bravo fa servir diferents accions i materials que generen textures evocadores des del començament del seu llibre.


Àngela Pérez inicia el seu llibre d'artista citant a Paulo Freire, reconeixent així la importància de l'educació en les transformacions socials.



Ferran Jardí sintetitza amb aquest dibuix la relació que ha d'establir-se entre les emocions i el saber. En aquesta unió, l'educació artística juga un paper fonamental.


Laia Pere corrobora la idea anterior amb aquesta pàgina del seu llibre dedicada a Bernard Charlot qui defensa que els continguts esdevenen rellevants per l'estudiant quan estimulen el seu desig d'aprendre.


Núria Chortó destaca, amb la metàfora de la lupa, la curiositat de l'infant com a motor de l'aprenentatge.


Maria Segura defensa, amb la metàfora de la regadora, la pedagogia de la pregunta en contraposició a la pedagogia de la resposta i es recolça en paraules de Max van Manen.



Clara Taltavull no perd de vista les necessitats dels infants en el fet educatiu, tal i com apunta el CRAEV, el Centre de Recerca i Assessorament d'Educació Viva.



Sergi González esdevé portaveu de Vea Vecchi, educadora de Reggio Emilia, quan defensa la idea que l'emoció, la imaginació i el coneixement van estretament units. Apel·la també a la llibertat creadora de l'infant en contra de les representacions plàstiques estereotipades. 



Clara Taltavull fa referència a l'il·lustrador Eric Carle i al pintor expressionsita Franz Marc en defensa de l'expressió plàstica lliure.



Àngela Pérez compara així dues maneres de plantejar una activitat a classe de plàstica, reivindicant el paper fonamental de la imaginació.



Victòria Huguet ens recorda algunes de les accions que posem en pràctica a l'aula quan treballem a partir d'obres d'art. 



Clara Taltavull fa referència al programa Artful Thinking de Harvard que fa servir obres d'art per estimular el pensament i les relacions amb els diferents continguts curriculars.




Amb un diagrama de fletxes, Natàlia Díaz remarca que les accions artístiques a l'aula es basen en l'acció però també en la interpretació. Ens recorda també 3 graus d'iconicitat de la representació artística, de més a menys semblança amb la realitat: realista, figuratiu i abstracte. 



Yousra Zair posa èmfasi en la cultura visual en general com a font de coneixement i es recolça en paraules de Paul Duncum. 



Àngela Pérez alerta de la manipulació que exerceix sobre nosaltres la publicitat i algunes de les seves conseqüències.



Sílvia Espejo aconsella prendre exemple de bones pràctiques d'escoles innovadores.



Sergi González explica així l'experiència interdisciplinària "Tree's project" desenvolupada a l'Escola Pax de Tarragona amb nens i nenes de sisè de primària i la seva mestra Jacqueline Pedescoll. 




Sergi González s'interessa pel beneficis de treballar amb infants a l'exterior de les aules i, especialment, a l'entorn natural.



Natàlia Díaz destaca els exemples de l'Open Roulotte i La Capsa ambulant d'artistes com a accions artístiques educatives d'impacte social. 



Yousra Zair representa amb aquest esquema alguns criteris per triar les imatges que farem servir a l'aula amb els infants.



Jose Manuel Garcia posa en pràctica l'exercici de conversar sobre art amb infants, i fa preguntes inicials, fonamentadores, focalitzadores i d'hipòtesi a un nen de 4 anys.



Jose Manuel Garcia destaca l'artista Banksy com un dels referents més interessants per treballar a l'aula.



Pau Martí s'interessa per les relacions entre l'art i la natura i ressalta el land-artista Andy Goldsworthy com un dels seus referents preferits.



Daniel Alfano elabora una pàgina interactiva en el seu llibre on descobrim un referent artístic molt suggerent, el fotògraf invident Evgen Bavcar.




Jordi Miró ens convida, com a docents, a fer un canvi de mirada per començar a aprendre dels infants.


Alguns dels nostres referents en relació a llibres d'artista:

Jordi Llort: https://www.flickr.com/photos/visualgallus/



Juanan Requena: http://www.nodetenerse.com/index.php?/diarios/42-prende-siempre-incierto/



Dieter Roth: http://www.dieter-roth-foundation.com/selectedworks/the-books







No hay comentarios:

Publicar un comentario